Mäklarinformation

 

Vänligen notera följande för att undvika missförstånd

Vid överlåtelse av en bostadsrätt i föreningen så ber vi er att tänka på att inte sätta tillträdesdagen för nära i tid efter en försäljning. Styrelsen har normalt möten 1 gång per månad (inga möten under juli månad dock) och det är endast då som inkomna medlemsärenden kommer behandlas. Tänk på att vid ändring av tillträdesdatum måste ett tilläggsavtal skickas in till styrelsen. Det är inte tillåtet att flytta in i fastigheten utan ett godkänt medlemskap.

Det förekommer ofta felaktiga skrivningar i överlåtelsehandlingar där det påstås att ett eller flera förråd tillhör bostadsrätten. Det här stämmer inte utan alla förråd tillhör föreningen och fördelas ut till bostadslägenheterna för nyttjande. Alla parkerings- och garageplatser tillhör föreningen och hyrs ut genom separata hyresavtal.

Notera att vi tillämpar paragraf §5 i våra stadgar: 

"5 § Bosättningskrav: Om det kan antas att förvärvaren för egen del inte ska bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap."

Referenser

Vid en medlemsansökan kommer föreningen att begära in referenser från tidigare boenden. 

Föreningen tar även en kreditupplysning på alla personer som ansöker om medlemskap för att säkerställa att de klarar av att betala årsavgiften. Utöver en kreditupplysning så kan föreningen i vissa fall behöva få in kompletterande uppgifter. 

Vad gäller vid renovering av en bostadsrättslägenhet i fastigheten

Det är vanligt förekommande att nya medlemmar som flyttar in i vår fastighet vill utföra någon sorts renovering av sin nya lägenhet. Därför vill styrelsen redan här klart och tydligt poängtera att det inte är tillåtet att börja bygga om sin lägenhet innan styrelsen har godkänt den renoveringsansökan, som alla medlemmar måste lämna in till styrelsen för liknande ärenden. Det är heller inte säkert att alla önskade ombyggnationer kommer godkännas. Nya medlemmar hänvisas till den utförliga information som finns på föreningens hemsida.

 

Stadgar
Stadgar

Årsredovisningar

Årsredovisning 2023


Årsredovisning 2022
Årsredovisning 2021
Årsredovisning 2020

Årsredovisning 2019
Årsredovisning 2018
Årsredovisning 2017
Årsredovisning 2016

Årsredovisning 2015
Årsredovisning 2014
Årsredovisning 2013
Årsredovisning 2012
Årsredovisning 2011
Årsredovisning 2010
Årsredovisning 2009
Årsredovisning 2008

Revisionsberättelse
Se årsredovisningen.

Kort om fastigheten
Föreningens fastighet Diamanten 2 uppfördes under åren 1951-53 och består idag av 138 bostadslägenheter (fördelat på 125 bostadsrätter och 13 hyresrätter) och 11 lokaler med hyresrätt. Därutöver nyttjar föreningen för eget bruk en föreningslokal och ytterligare en lokal.

 

Vanliga frågor

 

  1. Vad ingår i årsavgiften (värme, vatten, kabel-tv, bredband)?
    Värme och vatten ingår i årsavgiften. Elavtal tecknas av boende själva. Utöver det tillkommer en obligatorisk avgift för föreningens gruppavtal med ComHem som innefattar;
  2. Internet via Stockholmsstadnät.
  3. Är fastigheten ansluten till ComHem?
    Ja. För digitaltv
  4. Har ni planerat några större renoveringar?
    Vi har i plan att renovera tvättstugan och stambyta den samt ett fasadbyte inom några år. 
  5. Har ni planerat några förändringar av årsavgiften?
    Nej, inte för närvarande.
  6. Tar föreningen ut överlåtelse- och pantsättningsavgift? Vem betalar överlåtelseavgiften?
    Ja och det är köparen som betalar dessa. Stadgarna beskriver hur föreningen hanterar upplåtelseavgift, överlåtelseavgift och pantsättningsavgift.
  7. Övriga utrymmen till medlemmarnas förfogande: barnvagnsrum, bastu, gård, grillplats mm?
    Stor tvättstuga, barnvagnsrum, cykelrum och en stor grön välskött utegård med grillplats. 
  8. Förråd tillhörande lägenheten finns på vinden/källaren?
    Alla förråd tillhör föreningen och ett förråd per bostadslägenhet tilldelas av föreningen.
  9. Antal lägenheter i föreningen?
    138 st.
  10. Finns det några hyresrätter kvar?
    Ja, 13 st.
  11. Antal lokaler?
    11 st.
  12. Accepteras juridisk person som köpare?
    Nej.
  13. Är föreningen en sk. äkta bostadsrättsförening?
    Ja.
  14. Till vem och på vilken adress skickar vi ansökan om medlemskap?

    Simpleko

    Postadress
    Simpleko
    Box 307
    751 05 Uppsala

  15. Är energideklaration utförd?
    Ja, 2008 (intyg finns på namntavlan i respektive port).
  16. Finns det parkering?
    Föreningen har ett fåtal parkeringsplatser samt garage tillgängliga efter väntelista. Parkering kostar 600/mån
  17. Behöver medlemmarna teckna ett bostadsrättstillägg till sin hemförsäkring?
    Ja, det är obligatoriskt för alla bostadsrättsinnehavare i föreningen att teckna en tilläggsförsäkring (ett så kallat bostadsrättstillägg) till sin hemförsäkring.
  18. Accepterar föreningen delat ägandeskap, får tex föräldrar äga tillsammans med sitt vuxna barn som ska flytta hemifrån?
    Vi accepterar delat ägandeskap men där den boende ska äga minst 70% av bostaden (dvs ex barnet)